k-46

Mając już laktator, możesz rozpocząć odciąganie mleka w dowolnym momencie. W dwóch pierwszych tygodniach po porodzie, możesz czasami chcieć odciągać pokarm, aby łagodzić objawy obrzmienia piersi - możesz zachować to mleko, ale nie przesadzaj z tym. Odciąganie dużej ilości mleka w tych pierwszych tygodniach daje Twojemu ciału sygnały, że masz trojaczki i musisz produkować ogromne ilości mleka. Choć może to brzmi jak coś dobrego, to może zwiększać ryzyko wystąpienia problemów z piersiami, takich jak zatkanie przewodów mlecznych i obrzmienie piersi.

 

Gdy dziecko jest trochę starsze, możesz dodać odciąganie pokarmu do swoich codziennych zajęć. Chociaż nie jest to konieczne, to jednak wygodne, aby przed powrotem do pracy, mieć trochę zapasów odciągniętego mleka. Uwaga – ważne jest abyś przeczytała dokładnie informacje na temat prawidłowego sposobu wykorzystania zamrożonego zapasu mleka! Rozpocznij od odciągania mleka o tej samej porze każdego dnia, najlepiej jeśli zaczniesz co najmniej dwa tygodnie przed powrotem do pracy.

Przy odciąganiu po raz pierwszy, mleka będzie bardzo mało. Jest to normalna sytuacja. Przecież właśnie spędziłaś pierwsze tygodnie życia dziecka na uzyskiwaniu dokładnej równowagi pomiędzy Twoją produkcją mleka a potrzebami dziecka. Nie spodziewaj się, że pokarmu może być więcej. Podczas pierwszych dni, gdy zaczynasz odciągać mleko, po pierwsze zaczynasz robić niewielkie jego zapasy, a po drugie przyzwyczajasz się do odciągania . Równocześnie zwiększasz produkcję mleka, ale tylko o trochę.

 

Składanie zamówienia

Odciągając mleko o tej samej porze każdego dnia informujesz swój organizm, że musi wyprodukować trochę więcej mleka – w ten sposób przestawiasz swoje ciało na myślenie, że naprawdę karmiłaś swoje dziecko o 10.00 rano! Nawet jeśli odciągasz mleko i niestety nic nie spływa, to w ten sposób „złożyłaś zamówienie” na mleko, które zostanie wyprodukowane później.

 

Nauka odciągania

Uzyskanie wprawy w odciąganiu może zabrać Ci trochę czasu. Możesz być spięta i martwić się, czy będziesz w stanie odciągnąć wystarczającą ilość mleka (nie martw się, będziesz w stanie). Możesz czuć się niekomfortowo z urządzeniem podpiętym do piersi. Nie martw się, ten czas poświęcony na odciąganie w domu uczy Cię, jak włączać laktator, jak go ustawiać tak, aby uzyskać jak najwięcej mleka w najkrótszym czasie, a co najważniejsze, jak zrelaksować się w trakcie odciągania.

 

Jak często odciągać

Kiedy odciągasz mleko w domu, by zwiększać jego produkcję oraz gromadzić jego zapasy, odciąganie raz dziennie jest wystarczające. Nie daj się zwariować z ilością odciągania!

Gdy wrócisz do pracy, ogólną wytyczną jest, aby odciągać pokarm tyle razy ile opuściło się karmień dziecka. Zazwyczaj są to około 3 opuszczone karmienia podczas standardowego 8-godzinnego dnia pracy. Liczbę karmień będziesz musiała dostosować w zależności od potrzeb dziecka i Twojego planu dnia.

Jeśli karmisz dziecko co dwie godziny, możliwe że będziesz musiała trochę zwiększyć odstępy czasu pomiędzy kolejnymi sesjami odciągania pokarmu, ale tak aby każda z nich trwała dłużej niż zwykłe karmienie.

Jeśli nie masz czasu na wystarczającą liczbę sesji w ciągu dnia, odciągnij mleko rano po przebudzeniu, przed pójściem do pracy, wieczorem po uśpieniu dziecka oraz w nocy – to może być zrobione!

Jeśli karmisz dziecko bardzo rzadko, możliwe że będziesz musiała odciągać mleko częściej, ponieważ dziecko zwykle jest bardziej efektywne i pije więcej mleka niż jesteś w stanie odciągnąć.

 

Jak długo powinnaś odciągać mleko?

Krótko mówiąc, powinnaś odciągać do momentu, gdy nie pojawia się już więcej mleka. Jeśli chcesz zwiększyć produkcję mleka, odciągaj nawet trochę dłużej po tym jak mleko przestaje płynąć. Nie jestem niecierpliwa i uważam, że rzeczy powinny być zrobione w swoim czasie. Ogólnie rzecz biorąc, 15 – minutowe odciąganie powinno wystarczyć w przypadku większości kobiet. (Jeśli masz problemy z odciąganiem, przeczytaj punkt poniżej „Odciąganie bardziej efektywne”).

Nie ma nic złego w odciąganiu przez kilka minut po tym, jak mleko przestaje płynąć. Jest to świetny sposób na to, aby wysłać Twojemu ciału informację, że potrzebna jest większa ilość mleka.

 

Ustawienia laktatora

Wbrew powszechnemu przekonaniu, laktator nie odciąga mleka z piersi na siłę. Silniejsze ssanie nie oznacza, że odciągniesz więcej mleka. Może z kolei oznaczać, że odczuwasz nieznośny ból lub wyrządzasz szkodę swoim piersiom, więc zmniejsz siłę odciągania, dobrze? To co laktator musi zrobić, by odciągać jak najwięcej mleka, to naśladować Twoje dziecko. Zwróć uwagę na to jak często Twoje dziecko ssie i jakiej siły używa do tego. Następnie spróbuj wyregulować ustawienia laktatora tak by dopasowały się do dziecka. Możesz eksperymentować z ustawieniami, aby sprawdzić, które daje Ci uczucie komfortu i sprawia, że odciągasz więcej mleka- czy nieco większa czy mniejsza siła ssania, czy szybciej lub wolniej. Wybierz najlepsze dla Ciebie ustawienie i nie zwracaj uwagi na to, jakie ustawienia mają inne kobiety. Jest to sprawa indywidualna.

 

Odciąganie bardziej efektywne

Stosując kilka sztuczek możesz zwiększyć ilość odciąganego mleka bez zwiększenia czasu odciągania. Najbardziej skutecznym sposobem na zwiększenie ilości odciąganego mleka jest umiejętność zrelaksowania się i umiejętność masażu piersi – obie z nich opisane poniżej.

 

Zrelaksuj się odciągając mleko

Dla niektórych kobiet zrelaksowanie się podczas odciągania mleka jest jak proszenie ich o zrelaksowanie się w trakcie kanałowego leczenia zęba, ale można to zrobić. Relaks w tym czasie jest ważny, bo wystąpienie odruchu wypływu mleka jest naprawdę trudne, jeśli jesteś spięta. A oto kilka porad jak możesz się zrelaksować:

Pozycja: Usiądź wygodnie w fotelu, nie napinaj ramion, podtrzymuj butelki tak, abyś nie musiała pochylać się do przodu.

Otoczenie: włącz relaksującą muzykę, napij się herbaty, zanim zaczniesz odciągać; ogólnie – poczuj się komfortowo!

Sygnały związane z dzieckiem: Jeśli nie ma dziecka przy Tobie podczas gdy odciągasz mleko, użyj sygnałów, które pozwolą Ci myśleć o dziecku. Niektóre matki reagują bardzo silnie na zapach dziecka, więc weź cokolwiek w czym dziecko spało w nocy. Inne matki z kolei lepiej reagują na obrazy lub dźwięki - możesz umieścić zdjęcia swojego dziecka blisko siebie lub włączyć nagrane odgłosy Twojego dziecka, np. gdy jest głodne (ale odgłosy płaczu dziecka jednak zazwyczaj nie działają – jest to zbyt stresujące dla matki).

Obserwowanie butelki: Dla mnie najlepszym sposobem, aby zatrzymać odruch wypływu mleka było obserwowanie butelek. Zawsze miałam problemy by odciągnąć wystarczającą ilość mleka, a stres związany z obserwowaniem ile mililitrów mleka jest już w butelce wystarczył, by poważnie ograniczyć moją zdolność odciągania. Jeśli chcesz zwiększyć wypływ mleka powiedz sobie "nawet najmniejsza ilość mleka z piersi jest już cennym darem dla mojego dziecka" i wyobraź sobie wodospady, ciężarówkę rozlanego mleka, zadowoloną twarz Twojego dziecka po karmieniu – cokolwiek co działa na Ciebie relaksująco.

Aktywność: Niektóre kobiety lubią pracować podczas gdy odciągają mleko - dla mnie czas na odciąganie był sposobem nagradzania się za ciężką pracę przez cały dzień. Znajdź coś co lubisz robić w czasie odciągania - być może ostatni bestseller, może czytanie prasy, a może surfowanie w Internecie. Spraw by odciąganie było czasem Twojego relaksu. Ale jeśli jesteś zestresowana tym, że nie skończyłaś jakiejś pracy, odciągaj mleko bez użycia rąk i kontynuuj swoją pracę- ważne by było to cokolwiek, co działa na Ciebie najbardziej relaksująco.

 

Masaż piersi

Masaż piersi w trakcie odciągania może pomóc pobudzić piersi do dodatkowych odruchów wypływu mleka oraz pozwala na dokładny drenaż wszystkich przewodów mlecznych. Podczas odciągania, użyj jednej ręki by masować pierś od pachy w stronę sutka (lub tak blisko sutka jak jest to możliwe bez konieczności przesuwania lejka przylegającego do piersi). Stopniowo zwiększaj nacisk i zakończ kilkoma mocniejszymi uciskami piersi, tak jak to robisz, gdy odciągasz mleko ręcznie.

 

 

Napisane przez Kirsten Berggren, autorkę "Working Without Weaning" i założycielkę strony, www.workandpump.com

Strona używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
Serwis korzysta z plików cookies

 

1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

 

2. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

 

3. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

a. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości

b. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła

c. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google

 

4. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

 

5. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

 

6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

 

7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

 

8. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach np. Polityka ochrony prywatności Google Analytics.

 

9. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.